26 03 2010, 12.33          zpět

Znějící Velikonoce
Brno //
28. 3. – 11. 4.
www.mhf-brno.cz/vfdh/cz 


Na čtvrtém večeru připravovaného devatenáctého ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupí ve středu 7. dubna v katedrále na Petrově pěvec Richard Novák s Filharmonií Brno řízenou Jakubem Kleckerem, a to v pořadu ze skladeb barokních mistrů Zelenky a Händla a z Dvořákových Biblických písní. Klecker, příslušník dnes už mezinárodně proslulé mladé generace moravských dirigentů, vypráví o přípravě tohoto vystoupení.

Pro letošní ročník VFDH připravujete s pěvcem Richardem Novákem a s Filharmonií Brno pořad poněkud zvláštní: pěvecký recitál se symfonickým orchestrem. Jak se díváte na jeho dramaturgii?
Máte pravdu, že program je poněkud specifický, ale já jsem za dramaturgickou pestrost vděčný. Všechna díla spojuje duchovní tematika, která vyvrcholí známymi Biblickými písněmi od Antonína Dvořáka.

Sólistu i orchestr znáte velmi dobře. Spolupracoval jste už s Novákem a v jakém rozsahu?
S tímto výjimečným umělcem jsem spolupracoval již několikrát, především na jevišti Janáčkova divadla. Ze všeho nejvíc vzpomínám na svůj operní debut právě v Národním divadle Brno, kde jsem s panem Novákem měl možnost uvést premiéru Braniborů v Čechách Bedřicha Smetany. Velmi si vážím naší letošní spolupráce na Velikonočním festivalu.

V brněnské filharmonii jste v poslední době jedním z nejobsazovanějších dirigentů. Přiblížil byste nám, za čím tkví vaše vzájemná souhra?
Jsem přesvědčen, že brněnská filharmonie je jedním z nejlepších evropských orchestrů nejen po stránce hudební, ale také po stránce mezilidských vztahů. Měl jsem možnost absolvovat s tímto orchestrem dvojí turné po Japonsku a na tyto chvíle budu dlouho vzpomínat. Důležitým přemostěním mezi dirigentem a orchestrálním hráčem musí být vzájemná souhra.

Budete s orchestrem usilovat o rozlišení barokní monumentality Händlovy hudby a lyrické intimity Dvořákových písní – ve smyslu historicky poučené interpretace, jaká se teď „nosí”?
Po celém světě jsou ansámbly a orchestry, které se na „historicky poučenou interpretaci” specializují. Myslím, že od jakékoliv filharmonie na světě se tento požadavek očekávat nemusí. Já se budu snažit vložit do hráčů své poznatky a zkušenosti a společně publiku předložit co nejpravdivější hudební výpověď.

Velikonoční festival duchovní hudby proběhne letos už po devatenácté a máte k němu určitě vyhraněný vztah: Kantiléna, v níž jste před lety začínal jako zpěváček a kterou dnes umělecky vedete, má obsáhlý duchovní repertoár – předloni jste s ním ostatně vystoupili na festivalu také. Hodnotíte ho spíš jako přehlídku krásných hlasů nebo jako příležitost k duchovní obnově – nebo jako něco úplně jiného?
V dnešní uspěchané době je potřeba vracet se k duchovním hodnotám, ať je člověk věřící či ateista. A děje se tomu i u nás v Kantiléně. Zakladatel Ivan Sedláček postavil repertoár sboru právě na duchovních motetech a já se snažím v této tradici dále pokračovat.

Devatenáctý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby Brno mezi Květnou a Bílou nedělí (od 28. března do 11. dubna 2010) je umístěn svými obvyklými šesti večery tentokrát do tří brněnských chrámů: tři koncerty (s velkými orchestry) zaznějí v katedrále na Petrově, dva v minoritském chrámu svatých Janů a jeden v Červeném kostele Jana Amose Komenského. V katedrále vyslechneme oba monumentální koncerty rámující festival: úvodní Dvořákově Stabat mater, erbovní skladbě festivalu (v podání pražského FOKu a za řízení Petra Altrichtera) tak bude odpovídat líbezná hudba Rossiniho Mše slávy na závěrečném večeru. Symfonický charakter má však také pěvecký recitál Richarda Nováka s Filharmonií Brno: umisťuje basové árie dvou největších Händelových duchovních děl, německého a anglického, mezi dvě nejkrásnější zhudebnění českého žalmového textu a přitom staví extatický vzlet barokní hudby do kontrastu s niternou poezií Dvořákovy zbožnosti.

Zbylé tři koncerty si zachovávají přísnou stylovost v pořadech i jejich podání. Mezinárodně proslulé mužské vokální kvarteto Stimmwerck z Mnichova debutuje na festivalu výběrem z čtyřhlasé vokální tvorby vrcholné renesance šestnáctého století, přinášejíc ukázky z díla také málo známých skladatelů z různých koutů Evropy; pardubický instrumentální soubor Barocco sempre giovane si do pořadu z hudby tří velkých barokních skladatelů přizval dva špičkové sólisty. A dětský sbor Severáček, vystupující na brněnském festivalu – stejně jako oba předcházející soubory – poprvé, přijíždí s pestrým programem, promyšleně a působivě sestaveným výlučně z hudby dvacátého a našeho století.

Vedle jmenovaných těles a souborů vystoupí na festivalu také Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Leoše Svárovského, dirigent Jakub Klecker, nepostradatelný Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala), Pražský filharmonický sbor (sbormistr Lukáš Vasilek) – a ovšem jedenáct předních českých a slovenských pěveckých sólistů, jejichž zásluhou se festival stane – jako vždy – také přehlídkou pěveckého umění.


  |     |    |   Tisk

Autor: Jiří Beneš


Vstoupit do diskuze - 0 přispěvků.


Magická moc nicoty
Koketuje s kýčem, když postavám na svých obrazech nasazuje pyžama. Sleduje po ce...
Nápady ze skládek a šrotišť
Možná jsou u nás ještě tací, kterým názvy počítačových her jako je Samorost nebo...
Takový psací fetiš
Nejčtivější žijící český spisovatel Jaroslav Rudiš žije a pracuje v Německu. Tam...
Výstavní galerie GASK
V sobotu 8. května se pro veřejnost otevřela GASK, druhá největší galerie v Česk...
Po nocích pašuju zlato
André (1978) vystudoval na pedagogické fakultě MU mj. výtvarnou výchovu, přesto...
Znějící Velikonoce
Na čtvrtém večeru připravovaného devatenáctého ročníku Velikonočního festivalu ...
Proměnná
Tanečnice Tereza Lenerová má za sebou i přes svůj mladý věk řadu tuzemských i za...
Nekonečné hledání DAMA DAMA
Středoevropský soubor bicích nástrojů DAMA DAMA je bezesporu ojedinělým fenoméne...
Fascinuje mě Berlín
Nedávno jste v Tribu otevřeli výstavu berlínského designérského dua Bongout. Co ...
Vyskočit nad hladinu – a zůstat tak
Karel Gregor (1966) není příbuzný Karla Gregora (1976). S malbou začal jako auto...
Češi jsou národ s kulturním dědictvím
Je mladý, je talentovaný a umí nadchnout orchestr Filharmonie Brno i jeho poslu...
[ 1 ]  [ 2 ]  [ 3 ]  [ 4 ]  [ 5 ]  [ 6 ]  [ 7 ]  následující >>>    

zpět

 



 
 

All rights reserved to metropolislive. Technická podpora Webdesign   RSS  kontakty


[email protected], Tel. +420 542 422 300

Nastavte si metropolislive.cz jako domovskou stránku.   |    Přidat stránku do oblíbených